Παρά τις σημαντικές επενδύσεις των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) στη δημιουργία ψηφιακών πλατφορμών ενημέρωσης και εξυπηρέτησης των οφειλετών, η ανταπόκριση του κοινού παραμένει απογοητευτικά χαμηλή. Από τα περίπου 2 εκατομμύρια φυσικά πρόσωπα με δάνεια σε διαχείριση, μόλις 60.000 έχουν δηλώσει email επικοινωνίας και αξιοποιούν τις υπηρεσίες e-servicing, γεγονός που υπονομεύει τις δυνατότητες αποτελεσματικής ρύθμισης των οφειλών και προσβάσιμης πληροφόρησης.
Οι ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες έχουν τεθεί σε υποχρεωτική λειτουργία από την 1η Απριλίου 2024 (βάσει του Νόμου 5072/2023), επιτρέπουν στους οφειλέτες να έχουν πλήρη εικόνα για το δάνειό τους-από το υπόλοιπο και τις δόσεις, έως το επιτόκιο και τις λεπτομέρειες εξυπηρέτησης. Ωστόσο, η απαραίτητη ταυτοποίηση μέσω gov.gr ή TaxisNet φαίνεται πως λειτουργεί αποτρεπτικά, περιορίζοντας τη χρήση αυτών των εργαλείων ακόμα και από ευάλωτα νοικοκυριά που δικαιούνται προστασία.
Η ελλιπής χρήση των διαδικτυακών πλατφορμών δημιουργεί προβλήματα και στην ευρύτερη στρατηγική διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους ύψους 70 δισ. ευρώ, η οποία αποτελεί βασική κυβερνητική προτεραιότητα. Παράλληλα, η αδυναμία των servicers να αντλούν απαραίτητα δεδομένα από το Μητρώο Οφειλετών της ΤτΕ περιορίζει τις δυνατότητές τους να προσφέρουν ουσιαστικές λύσεις στους δανειολήπτες.
Η ενεργή συμμετοχή των πολιτών στις ψηφιακές διαδικασίες είναι κρίσιμη. Όχι μόνο για την πρόληψη κατασχέσεων ή τη διαμόρφωση βιώσιμων ρυθμίσεων, αλλά και για την επανένταξή τους στην οικονομική δραστηριότητα χωρίς τον βραχνά του χρέους.